کد مطلب:259432 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:181

شعر و شاعران در حوزه ی سامرا
نویسنده ی مقاله ی ویژه نامه ی میرزا در مجله ی حوزه، پس از آن كه در تجلیل پیامبر صلی الله علیه و اله و امامان معصوم علیهم السلام از شاعران متعهد و به تبع آن عالمان بزرگ شیعی در طول تاریخ، سخن می گوید، می رسد به «ادبیات و شعر در مكتب سامرا» و در ادامه، مكتب سامرا را ادامه خط امامان اهل بیت علیهم السلام می داند و از سید محسن امین عاملی نقل می كند كه:

میرزا، در جهت هنر شعر نیز صاحب نظر بود، شعر می گفت و شاعران را دوست می داشت. «كان أدیبا یحب الشعر و انشاده» [1] به شاعران متعهد اهمیت می داد.

از این روی، شاعران از هر سو آهنگ سامرا كردند و بازار ادب و شعر در عصر وی، رواج یافت و قصاید بلند ادبی سروده شد.

وی از «نقباء البشر» این گونه نقل می كند:

«میرزا، شعر را دوست داشت و بر آن جایزه می داد، از این روی شعرای عرب و



[ صفحه 289]



عجم، از هر سو، آهنگش كردند و بازار ادب در عصر وی رواج یافت. و میرزا به اكرام شاعران شهرت یافت» [2] .

سپس می نویسد:

«مرحوم شیخ حسن كبه، از علمای بزرگ و شاعران توانای بغداد، در نزد میرزا همان جایگاهی را داشت كه مرحوم شیخ محمد كاظم ازری نزد بحرالعلوم داشت».

علامه امینی رحمه الله می نویسد:

«شاعر توانای شیعه، سید حیدر حلی، بر میرزای شیرازی وارد می شد و شعر می سرود، یك بار شعری خواند، میرزا خواست بیست لیره ی عثمانی به او صله بدهد، این را با پسر عمویش، حاج میرزا اسماعیل شیرازی، در میان گذاشت.

وی گفت: این مبلغ كم است، سید حیدر، شاعر اهل بیت علیهم السلام است، او از دعبل و حمیری و مانند ایشان، برتر است، ائمه علیهم السلام به آن شاعران، كیسه های زر و همیانهای پر، صله می داده اند.

میرزا پرسید: چقدر مناسب است؟

وی گفت: سزاوار است كه شما به دست خویش صد لیره به شاعر مرحمت كنید.

این بود كه میرزا به دیدار سید حیدر حلی رفت و با احترام بسیار صد لیره ی عثمانی به او صله داد».

علامه امینی رحمه الله سپس اضافه می كند:

«و دست شاعر اهل بیت علیهم السلام را بوسید، این مطلب را گروهی از كسانیكه آن عصر طلایی را درك كرده اند، نقل كردند، از جمله: فرزند صالح میرزا، میرزا علی آقا، كه در مجالس و محافل شعری و تقدیر از شاعران و طلب انشاء شعر، جانشین و نماینده ی پدر بود و پس از پدر نیز این سیرت پسندیده را دنبال می كرد».

مرحوم آقا بزرگ می نویسد: «میرزا، در فوت مرحوم سید حیدر حلی، سه روز دروس حوزه را تعطیل كرد».



[ صفحه 290]



نویسنده ی مقاله سپس اضافه می كند:

«در آن عصر، گر چه مجالس شعری و ادبی در نقاط مختلف عراق، چون بغداد و حله و نجف، وجود داشت، ولی تجلیل از شعر و شركت در مجالس ادبی، از جانب مرجعی بزرگ، چون میرزای شیرازی، بسیار نادر بود، اهتمام میرزا، موجب شد كه علما بیش از پیش به شعر روی آورند و طبع شعری خود را تقویت كنند».

و در ادامه از علمای بزرگی نام می برد كه طبع شعر داشته و از شاگردان میرزای بزرگ بودند و شاعران حوزه ی سامرا محسوب می شدند، بزرگمردانی چون:

1 - آیة الله سید اسماعیل صدر، پسر عموی میرزا و شاگرد وی، كه در عین فقاهت، ادیبی سرآمد و شاعری بزرگ بود و در مدح و مراثی اهل بیت علیهم السلام شعر بسیار سروده است.

2 - مرحوم آیت الله سید محمد تقی شیرازی، كه به ادب و شعر اهمیت می داد.

3 - مولا رشید دزفولی، از شاگردان میرزا در نجف و سامرا، وی علاوه بر تبحر در علوم دینی، ادیبی ماهر و شاعری توانا بود، با نظمی روان شعر می سرود، دیوانش به طبع رسیده است.

4 - شیخ عبدالله كرمانی، از شاگردان میرزا، دو دیوان شعر از او به یادگار مانده است.

5 - سید عدنان غریقی دارای دریایی از اشعار زیبا.

6 - شیخ عباس كاشف الغطاء وی از شاگردان میرزا است و در شعر سهمی وافر داشت از ایشان، منظومه ای در شرح درایه، تألیف مرحوم بحرالعلوم به یادگار مانده و منظومه هایی در احكام كه مورد استقبال مردم قرار گرفت و عده ای به لحاظ سهولت، آنها را حفظ كرده اند.

7 - علامه سید شرف الدین عاملی.

8 - كاشف الغطاء و... [3] .



[ صفحه 291]




[1] اعيان الشيعه: ج 23، ص 128.

[2] نقباء البشر: ج 1، ص 439.

[3] مجله ي حوزه: شماره 50 - 51، ص 127، 133.